Eetdagboekje – plantaardige challenge


Een week lang zo veel mogelijk plantaardig eten. Dat blijkt voor mij best een uitdaging te zijn. Zeker nu het einde van de zwangerschap nadert en alles me meer energie kost. Zo heb ik niet iedere avond nog de puf om uitgebreid in de keuken te staan na een dag werken. In dit artikel vertel ik jullie hoe het mij vergaan is, welke uitdagingen er op mijn pad kwamen en deel ik mijn complete eetdagboekje (en dat is best confronterend).

Waarom ik een week plantaardig eet lees je hier uitgebreid terug. In het kort: Bewuster zijn van wat ik eet en minderen met dierlijke producten. Wist je dat voeding voor 34% onze ecologische voetafdruk bepaalt? Dierlijke producten zoals vlees en zuivel zijn hiervan het grootste deel. Door hiermee te minderen ben je dus meteen een stuk liever voor onze planeet (en natuurlijk ook voor de dieren).

Deze challenge deed ik samen met Becel. Het grootste deel van het assortiment van Becel is al 100% plantaardig, daar komt steeds meer bij. Zoals de lekkere smeerbare magarines meteen smaakje. Ook worden er twee nieuwe plantaardige drinks geïntroduceerd, de eerste heb ik deze week getest. Andere plantaardige Becel producten vind je ook terug in mijn eetdagboekje.

Eetdagboekje Plantaardige week

De afgelopen week heb ik dus mijn best gedaan om zoveel mogelijk plantaardig te eten. Helemaal vegan wilde ik niet, tijdens een andere challenge kwam ik er namelijk achter dat ik het niet nodig vind om alle producten met daarin melk en bijvoorbeeld ei te mijden.

Mijn doelstelling was de volgende: Een week lang zoveel mogelijk plantaardig eten, op een manier waarop het voor mij comfortabel blijft, en beter vol te houden is.

Tijdens de plantaardige week: 

  • kies ik zo vaak mogelijk plantaardige producten/ingrediënten, in plaats van dierlijke
  • eet ik fruit en/of groente bij iedere maaltijd
  • eet ik zo min mogelijk vlees, vis, eieren en zuivel

Het mijden van vlees en vis is goed gelukt, op een zwak moment op dinsdag na. Ook was de buurtbarbecue een uitdaging, ik vind zelf dat ik dit erg netjes heb gedaan. Persoonlijk vind ik het erg fijn dat er tegenwoordig veel plantaardige vleesvervangers verkrijgbaar zijn, en deze zijn nog lekker ook. Dus heb ik regelmatig gegeten, hierdoor heb ik het vlees minder gemist.

Wat ik wel lastig vind is zuivel. Ik houd van een kommetje yoghurt. Een plantaardige variant zoals sojayoghurt vind ik toch een stuk minder lekker. Ook had ik vooraf gedacht dat ik meer vegan-receptjes zelf zou maken, maar helaas was dit lastig met een drukke werkweek in combinatie met laatste werkweken van de zwangerschap.

Kijk mee naar mijn eetdagboekje:

Maandag

Dag 1, en ik mis vandaag meteen al mijn schaaltje yoghurt als ontbijt. Op warme dagen vind ik dat juist heerlijk als start van de dag. Vandaag laat ik de zuivel achterwege en ontbijt ik met een schaaltje fruit (1 perzik, paar aardbeien en blauwe bessen), boterham met een halve avocado, een cracker hummus en een cracotte met pindakaas.

Tussendoor eet ik een banaan en als lunch bak ik een omelet. Ik weet dat dit niet plantaardig is, maar dit was wel een lekkere manier om lekker veel gewokte groenten bij te eten. Ik eet er 2 boterhammen bij. Tussendoor snoep ik in de middag twee pannenkoeken met stroop die over zijn van het weekend.

’s Avonds ga ik voor AVG (aardappelen, vlees en groenten) al vervang ik de V door een 100% plantaardige groenteburger (de V van Vega dus ;)). Na de maaltijd eet ik nog een klein bakje plantaardige yoghurt, ik moet even wennen aan de structuur. ’s Avonds snoep ik nog een paar crackertjes/toastjes met muhammara dip.

Dinsdag

Volgens de challenge moet ik vandaag 3x groente laten zien in mijn eetdagboekje. Eens kijken of dat gelukt is..

Het ontbijt kunnen we afvinken: Ik neem namelijk een groene smoothie (handje verse spinazie, halve avocado, 1 banaan en een beetje water). Daarbij eet ik een cracker hummus en cracotte pindakaas.
Ik ga vandaag op pad naar het Zuiderzeemuseum voor een leuke samenwerking. Voor ik wegga smeer ik nog een boterham pindakaas die ik in de auto opeet.

We lunchen op locatie en ook daar staat groente op het menu. We eten een bietenstamppotje met een lekker mosterdsausje, en ik kan het niet laten daar een paar blokjes spek bij te nemen. Tussendoor geniet ik van een punt appeltaart met slagroom.

Voor het avondeten schuiven we aan bij mijn ouders. Ik eet een kommetje champignonsoep, gekookte aardappelen met daarbij witlof salade (zaten spekjes in) en ik kon de boomstam die voor me gebakken was niet weerstaan. Slecht! Qua groenten is deze dag geslaagd, maar wel te veel vlees gegeten. Na het eten snoep ik nog een perenijsje.

Woensdag

Ik ontbijt met een schaaltje sojayoghurt met granola en 2 wilde perziken. Ik werk vandaag buiten de deur en eet tussendoor een pakje sultana met kokos. Met lunchtijd ben ik weer thuis en smeer ik een boterham met Be­cel Margarine met extra vierge olijf­olie en ba­si­li­cum dit beleg ik met een halve avocado en tomaatjes. Plus een boterham pindakaas. Als toetje neem ik nog 2 crackers met Be­cel 100% Plant­aar­dig met ko­kos & aman­del­olie en pure hagelslag. Zo lekker! En nog plantaardig ook ;)

Tussendoor snoep ik ’s middags een paar crackertjes met muhammara dip. Voor vriendlief en kind haal ik voor het avondeten een portie macaroni uit de vriezer. Voor mezelf maak ik een snelle couscous met falafelballetjes, gegrilde groenten en hummus.

Donderdag

Ik ontbijt met een boterham met aardbeien en Becel met ko­kos & aman­del­olie. Ik merk dat ik dan toch lekkerder vind dan ontbijten met de plantaardige variant op yoghurt. Daarbij neem ik nog een cracker hummus en eentje met pindakaas. Tussen afspraken door lunch ik thuis snel met twee boterhammen. Een met Be­cel met extra vierge olijf­olie en ba­si­li­cum (ik zou het lekker vinden hier een plakje kipfilet of kaas bij te eten, maar dat doe ik volgende week weer) en eentje met hummus.

Op het programma van de challenge staat vandaag ook een groene smoothie. Maar hier kom ik door de drukte vandaag even niet aan toe.

’s Avonds heb ik geen puf meer om te koken, we eten aardappelen en bloemkool uit de stoomoven. Hierbij serveer ik een zigeunerschnitzel. Voor mij een 100% plantaardige variant, voor mijn tafelgenoten een echte ;) Joost at de eerste dagen (ongemerkt) met me mee, maar gaf nu wel aan graag vlees te willen eten. Zowel het ‘echte’ vlees als het plantaardige vlees bak ik in Becel vloeibaar, ook dit is natuurlijk 100% plantaardig.

Vrijdag

Ik ontbijt met een kommetje plantaardige yoghurt met granola en een halve banaan. Op vrijdag ga ik altijd zwemmen met Fem en eten we hierna samen koekjes. Ik lunch met restjes uit de koelkast: 2 wraps beleg ik met ijsbergsla, falafel en hummus. Daarbij bak ik nog een stukje courgette.

Tussendoor eet ik een plakje ontbijtkoek dat ik besmeer met Becel 100% plantaardige spread, en een cracker met jam. Ook als ik niet plantaardig eet besmeer ik mijn boterhammen, crackers en ontbijtkoek trouwens ook altijd met een likje Becel.

Mijn avondmaaltijd is zoete aardappelfriet en aardappeltjes uit de oven met gewokte spinazie met champignons. Daarbij eet ik een plantaardige kip krokant schnitzel. Ik kwam deze tegen in de supermarkt en ik moest hem gewoon proeven. Oordeel: erg lekker, bijna net zo lekker als een echte.
’s Avonds kijken we voetbal en eet ik chocolate chip cookies.

Zaterdag

Ik ontbijt met volle yoghurt met granola en een halve banaan. Tussendoor bereid ik de buurtbarbecue voor. Als ik thuiskom heeft Joost lunch gemaakt: harde bollen belegd met ham, kaas en ananas. Niet plantaardig, maar ik geniet er wel van. Daarbij drink ik een nieuwe amandeldrink van Becel. Een vol glas opdrinken vind ik wat veel, ik moet wennen aan de smaak. Maar dit is wel een ideale vervanger voor melk, zeker om te verwerken in smoothies, havermoutontbijtjes of andere gerechten. Hier gaan jullie zeker nog een lekker receptje mee voorbij zien komen op de blog.

Bij de buurtbarbecue geniet ik van Libanees brood met lekkere smeerseltjes (waaronder mijn mangohummus). Ik eet 1 stukje vlees, 1 visspiesje (deze) en verder geniet ik van de lekkere vega salades, meloen, en stokbroodjes met kruidenboter (klik hier voor een leuke tip om zelf plantaardige kruidenboter te maken). Als toetje eten we roomijs met kokos, dadels en vers fruit.

Zondag

We hebben iets te vieren en ik ontbijt met een puddingbroodje met aardbeien op bed. Tussendoor eten we als lunch een kommetje tomatensoep (zonder gehaktballen ;)) met focaccia en een kwarkbolletje van de bakker besmeer met Becel.

In de middag gaan we genieten van het mooie weer bij het strandje met vrienden. Ik eet ongeveer 1/3 van een meloen op (de plantaardige snack die ik meenam), een paar handjes naturel chips en een Cornetto. De vegan variant die sinds kort verkrijgbaar is hadden ze helaas niet, dus ik ga voor een gewone.

Volgens de challenge stond er nog een homemade groenteburger op het menu. Maar ik heb de puf en zin niet meer om deze te maken. Toch heb ik een fijne oplossing: terwijl de rest van het gezin geniet van een lekkere pizza eet ik een restje salade van gister. Het is een couscoussalade met falafel en sperziebonen. Erg lekker, het recept heb ik inmiddels van mijn buurvrouw gekregen. Deze ga ik zeker nakoken en nog met jullie delen.

Dit artikel schreef ik in samenwerking met Becel, lees mijn disclaimer.

———————————————-

TIP: Neem een kijkje in mijn winkeltje en bestel mijn handige maaltijdplanner en boodschappenplanner! Hier bestel je ook mijn kookboek Snelle klassiekers met een twist!

Wil je op de hoogte blijven? Volg Brenda Kookt op Facebook via Instagram (username @brendakookt) deel ik naast foto’s van mijn recepten ook persoonlijke updates en foodfoto’s. 

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #BRENDAKOOKT, dat vind ik super leuk om te zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *