Sla van de BBQ met Thaise dressing

Een salade van de barbecue, ik had er eerlijk gezegd nog niet eerder aan gedacht om sla op deze manier op te warmen. Maar Joor wel! Nadat ze at was ze om, en ik moet zeggen dat ze me nu wel heel erg nieuwsgierig heeft gemaakt. Dit moet ik ook proberen. Lees snel verder hoe je de sla van de BBQ met Thaise dressing lekker maakt.

Sla van de BBQ met Thaise dressing

Boven dit artikel staat ‘sla van de BBQ’ en misschien heb je toen even gek gekeken en je wenkbrauwen gefronst. Dat deed ik ook toen ik voor het eerste hoorde van gegrilde sla. Maar sinds ik het heb geprobeerd, ben ik om. Tot op dat moment gebruikte ik sla alleen in salades, soms in een soep en als onderdeel van een smoothie. Maar warme sla? Dat kon toch niet lekker zijn?

Sla van de BBQ met Thaise dressing

En toch zou ik je aanraden om dit recept eens te proberen. Het blijkt dat juist sla erg lekker is als hij is bereid op de barbecue of in de grillpan. Zeker als je bijvoorbeeld – zoals in dit recept – stevige sla als Romaine-sla gebruikt. En als je er zo’n lekkere dressing bij maakt.

Ik maakte deze sla als bijgerechtje tijdens een etentje. Maar het is ook lekker om het naast je nasi te serveren, bij viskoekjes of een ander Oosters gerecht.

Klik hier voor meer lekkere gerechten met sla.

Sla van de BBQ met Thaise dressing

Sla van de BBQ met Thaise dressing

Bereidingstijd: 15 minutes

Aantal: 4 personen, bijgerecht

Sla van de BBQ met Thaise dressing

Ingrediënten:

  • ½ rode peper
  • 1 eetlepel vissaus
  • sap van ½ - 1 limoen
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • ½ theelepel basterdsuiker
  • 2 kropjes mini-Romaine-sla
  • handje cashewnoten
  • Extra benodigd: grillpan of barbecue

Bereiding:

  1. org dat de grillpan of barbecue goed warm is als je begint.
  2. Rooster de cashewnootjes in een droge pan totdat ze lekker gaan ruiken en bruin worden. Haal ze uit de pan en laat ze afkoelen. Hak ze daarna kleiner.
  3. Maak de dressing door de halve rode peper klein te snijden en te mengen met de vissaus, de knoflook, de basterdsuiker en het limoensap. Start met het sap van een halve limoen. Proef goed. Is je dressing iets te zoet? Voeg dan nog wat limoensap toe. Is je dressing te zout? Voeg dan wat suiker toe. Doe dat ook als je dressing wat te zuur is.
  4. Snijd de Romaine-kropjes over de lengte doormidden. Leg ze met het snijvlak (dus de binnenkant) op de grillplaat of het barbecuerooster. Laat ze 1 – 2 minuten liggen en check dan bij eentje of je mooie grillstrepen ziet.
  5. Leg de sla met de grillstrepen naar boven op een bord. Giet de dressing eroverheen en strooi de cashewnootjes eroverheen. Dien de sla van de BBQ hierna meteen op.
https://www.brendakookt.nl/2018/07/05/sla-van-de-bbq-met-thaise-dressing/

 

———————————————-

TIP: Neem een kijkje in mijn winkeltje en bestel mijn handige maaltijdplanner en boodschappenplanner! Hier bestel je ook mijn kookboek Snelle klassiekers met een twist!

Wil je op de hoogte blijven? Volg Brenda Kookt op Facebook via Instagram (username @brendakookt) deel ik naast foto’s van mijn recepten ook persoonlijke updates en foodfoto’s. 

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #BRENDAKOOKT, dat vind ik super leuk om te zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

REACTIES

  1. Eva says

    Wat een goed idee! Ik ben aan het zoeken naar wat meer vega-bbq opties voor deze zomer en deze wil ik zeker eens proberen :)