Challenge: 14 dagen 100% plantaardig eten

Waar heb ik nu weer ‘JA’ tegen gezegd..? Dat is het zinnetje dat nu door mijn hoofd spookt. Becel heeft mij namelijk uitgedaagd voor de Plant Power Challenge. Ik ga 14 dagen plantaardig eten. Dat gaat een flinke uitdaging voor mij worden..

Op dit moment zie ik het meest op tegen het feit dat ik geen vlees en kaas ga eten, daar ben ik echt gek op. En het niet eten van eieren lijkt me ook lastig, juist omdat dit ook een fijne vleesvervanger is. Maar ik ga de uitdaging aan, en ga jullie natuurlijk op de hoogte houden!

Waarom plantaardig eten?

(meer) Plantaardig eten is niet alleen goed voor het dierenwelzijn, je draagt ook meteen bij aan vermindering van de CO2-uitstoot. Het de voeding zorgen vlees, zuivel, vis en eieren voor de meeste klimaatbelasting.

Daarbij vind ik het fijn om tijdens deze challenge bewust te zijn van wat ik eet. Ik stop gedurende de dag namelijk van alles in mijn mond zonder er bij stil te staan, zonder aandacht en echt te proeven.

Ook ben ik erg benieuwd wat het plantaardig eten met mijn gezondheid doet. Voel ik me beter zonder vlees en kaas? En wat doet het met mijn gewicht? En ik vind het fijn om minder (fout) te snoepen, dit zal de eerste week wel lastig zijn vermoed ik. Daarna hoop ik dat ik hier minder trek in zal hebben.

Wat eet ik niet?

De komende twee weken eet ik geen dierlijke producten zoals vlees en vis, maar ook geen kaas, eieren en zuivel.

Dat is een flinke lijst he? De afgelopen week heb ik extra gelet op wat ik zoal eet op een dag. Mijn conclusie is dat dit nogal veel dierlijke producten bevat. Zo ontbijt ik vaak met yoghurt, eet ik vaak vlees of kaas op mijn boterham en bij de avondmaaltijd eet ik ook zeer regelmatig vlees of vis. En dat kan ik de komende weken dus allemaal niet doen.

Wat eet ik wel?

Ik eet wel: alles dat plantaardig (of vegan) is. De komende weken eet ik dus veel granen (ik kan gewoon brood en volkoren pasta eten), peulvruchten, groente, fruit en (minimaal) vleesvervangers.

Met sommige dingen zal ik creatief moeten zijn. Vlees vervang ik door noten, peulvruchten (zoals bonen, kikkererwten en linzen), groente en volkoren graanproducten. En melk vervang ik bijvoorbeeld door amandel-, rijst-, haver- of sojadrank.

Daarbij liggen er naast deze producten in de gewone supermarkt ook meer dan genoeg plantaardige producten die ik mag eten. Je moet alleen wel even weten wat 100% plantaardig is, in veel producten zit een kleine hoeveelheid dierlijke toevoegingen maar in veel producten ook niet. Zo weet ik dat Oreo koekjes vegan zijn ;)

Ik kan bakken in plantaardige olie zoals zonnebloemolie en vloeibare margarine en op brood kan ik gewoon Becel Original blijven smeren, dit is namelijk 100% plantaardig. En ik kijk nu al uit naar een boterham met Becel Kokos en pure hagelslag zoals ik in dit artikel deelde. Dit mag ik namelijk eten, dat wordt echte traktatie.

Broodbeleg vind ik sowieso wel een dingetje, aangezien vleeswaren en kaas geen optie zijn. Becel met een smaakje of hummus zijn een goede vervanger, maar ook notenpasta of pindakaas zonder toevoegingen.

Hoe pak ik het aan?

In plaats van me te focussen op wat ik niet mag wil ik me juist focussen op de producten die plantaardig zijn. Zo heb ik al een hele lijst gemaakt met producten die ik wel mag eten, en daarbij heb ik ook al een aantal recepten uitgewerkt.

Per week maak ik een planning met mijn (handige!) maaltijdplanner zodat ik snelle plantaardige maaltijden kan plannen op dagen dat ik niet zoveel tijd heb, en juist de wat lastigere recepten op dagen waarop ik meer in de keuken kan staan.

Zo voorkom ik dat ik niet weet wat ik moet eten, en dus grijp naar iets dat ik tijdens deze twee weken niet mag. De ups en downs van deze challenge ga ik voor jullie vastleggen. Ik ga namelijk vloggen! Super spannend, dit is helemaal uit mijn comfortzone. Maar dit leek me de beste manier om jullie mee te nemen tijdens de challenge.

Plantaardige recepten

Op mijn blog staan natuurlijk ook al genoeg recepten die 100% plantaardig zijn, of met een kleine aanpassing voldoen aan dit ‘plantaardige dieet’. Een paar voorbeelden:

Als ontbijtje is havermout ideaal. In plaats van melk ga ik amandel- of  haverdrank gebruiken.

Mijn recepten voor pompoenhummus en mangohummus, de twee lekkerste humussen ever zijn helemaal plantaardig. Ik weet zeker dat ik deze twee recepten allebei ga maken en heel veel op brood, crackers of een salade ga eten.

Alles met groente is goed, ik ben gek op gegrilde groenten uit de oven dus ga dit zeker veel eten. Ook zijn verschillende (groente)soepen gemakkelijk 100% plantaardig te bereiden door vegan bouillon te gebruiken en te bakken in margarine. En ik weet zeker dat ik de falafel-salade én falafelwraps met gegrilde groenten ga eten de komende weken.

En daarbij heb ik ook al een aantal nieuwe helemaal plantaardige receptjes bedacht waarmee ik voor jullie aan de slag kan. Deze recepten zie je t.z.t. uiteraard hier op brendakookt.nl verschijnen.

Dan ga ik NU beginnen aan de Plant Power Challenge. Wens je me succes? En heb je tips voor het plantaardig eten? Die zijn ook zeker welkom!

De Plant Power Challenge is een samenwerking met Becel, lees mijn disclaimer.

———————————————-

Bestel nu: De Makkelijke Maaltijden Scheurkalender 2019.

De hippe scheurkalender die niet in de keuken mag ontbreken! Zo zet je in 2019 niet iedere week weer hetzelfde op tafel. Klik hier voor meer informatie.

Hier vind je ook mijn kookboek Snelle klassiekers met een twist! 

Wil je op de hoogte blijven? Volg Brenda Kookt op Facebook, en via Instagram (username @brendakookt) deel ik naast foto’s van mijn recepten ook persoonlijke updates en foodfoto’s. 

Deel je een foto op social media? Vergeet dan niet @brendakookt en #BRENDAKOOKT te vermelden. Zo zie ik je berichtje ook, en dat vind ik super leuk om te zien! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

REACTIES

  1. Dina says

    Wat dapper dat je de challenge aangaat, het lijkt me een hele grote stap, vooral als je normaal vrij veel dierlijke producten eet! (Maar Becel original bevat droge melkbestanddelen, dan is het toch niet 100% plantaardig? Of is dat onlangs aangepast?)

    • Brenda Kookt says

      Dank je wel! De producten zijn inderdaad onlangs aangepast. Het is nu 100% plantaardig, en bevat geen melkbestanddelen meer.

  2. Tessa says

    Hoi Brenda,

    Super leuke challenge! Let er wel op sommige plantaardige melkvervangers (zoals haver en amandelmelk) weinig voedingswaarde (door het lage gehalte aan eiwitten en de niet altijd toegevoegde vitamines en mineralen) hebben t.o.v de koemelk. Sojamelk (de ongezoete) kan wel inderdaad als goede vervanger dienen voor de halfvolle koemelk (maar is niet altijd even smaakvol omdat deze een bittere bijsmaak kan hebben na verwarmen). Succes!

    • Brenda Kookt says

      Bedankt voor de tips! Ik vond de smaak van havermelk ook niet echt lekker moet ik zeggen. Heb het in de havermout gegeten.

  3. Michel says

    Ik vind het heel knap van je. Persoonlijk heeft het totaal niet mijn interesse, maar ik heb wel bewondering, maar meteen ook vraagtekens bij de mensen die zo’n extreem dieet volgen. Moet je er trouwens nog vitamines bij slikken? Het lijkt me dat je als veganist toch wel wat tekort komt…
    Maar in ieder geval heeeel veel succes (en sterkte hihi)

    • Brenda Kookt says

      Dank je wel! Vitamine B12 wordt aangeraden erbij te slikken, dit mis je als je geen dierlijke producten eet.

  4. Tanja says

    Het is inderdaad een hele lastige uitdaging ondanks dat je al heel veel veganistische recepten en vervangingsmiddelen hebt. Ik eet de laatste tijd al veel minder vlees maar helemaal schrappen is voor mij toch wel een dingetje.En geen eieren of kaas is crisis. Je echt handige maaltijdplanner gebruiken is hierbij ook slim idee. Succes met de uitdaging!

  5. Patricia says

    Lijkt mij inderdaad een uitdaging! Ben erg benieuwd, ga je challenge zeker volgen. Veel succes Brenda!