Brenda’s eetdagboekje #7 (2015)

Brenda's eetdagboekje 01

Ik heb weer een eetdagboekje bijgehouden, tijd om deze aan jullie te laten zien. Deze keer is het een iets ander dagboekje geworden dan ik van te voren had gedacht. De week was erg druk en stressvol, hierdoor heb ik niet zoveel tijd genomen om eten klaar te maken. Dus geen salades bij de lunch, maar gewoon brood. Wel heb ik geprobeerd gezonde keuzes te maken en voldoende fruit te eten.

Desondanks heb ik weer lekker en gezond gegeten. Kijk mee naar mijn eetdagboekje.

Toelichting: ik ben geen voedingsspecialise, heb hier niet voor gestudeerd en weeg mijn eten niet af. Ik eet waar ik me goed bij voel.

In verband met de zwangerschap eet ik meer dan ik normaal zou doen. Door een lage bloeddruk zorg ik er voor dat ik geen 3, maar 5 tot 6 eetmomenten gedurende de dag heb. Zo voorkom ik dat ik flauw word. Iedere morgen neem ik na het ontbijt multivitaminen voor zwangere vrouwen, met daarbij extra vitamine D en Omega 3. Ik heb geprobeerd voldoende te drinken, ik merk dat ik uit mezelf al meer drink dan ik normaal zou doen. Ik heb meer dorst. Deze keer heb ik het door de drukte echter niet exact bijgehouden. Ik drink de hele dag door groene thee en water met citroen en munt.

Brenda's eetdagboekje 02

Maandag

De week trap ik af met een schaaltje yoghurt met cruesli en aardbeien. Op het werk eet ik tussendoor een banaan. Mijn tweede tussendoortje is een waldkorn bolletje (zacht) met een plak Old Amsterdam. Rond 12 uur lunch ik met 3 boterhammen, één met paardenworst, pindakaas en eentje met kipfilet. Tussendoor eet ik een appel.

’s Avonds eten we de sperziebonenschotel (klik voor het recept) met daarbij een slavink, we eten lekker in de tuin. Vandaag is een pakketje Foodpost van Marc & Spencer bezorgd, ik kan het niet laten een van de kersentaartjes te proeven. Ze zijn klein, na 4 happen is het op. Maar wel erg zoet.

Dinsdag

Ik ontbijt weer met yoghurt, deze keer met een halve mango en cruesli. Tussendoor neem ik een smoothie van banaan met aardbei (deze maakte ik gisteravond al) en een boterham met kipfilet. Ik lunch met een boterham met pindakaas en oude kaas. ’s Middags neem ik een banaan. Daarna heb ik nog trek, maar niets meer bij me. In de supermarkt heb ik in de pauze een pakje met 3x WASA cracker met tomatenspread. Ik eet aan het einde van de middag nog een van de pakjes op.

’s Avonds schuiven we aan bij een vriendinnetje. We eten een heerlijke plaattaart met tonijn (volgens dit recept) met daarbij een salade. De plaattaart is voor 4 personen maar met gemak eten we hem met zijn drietjes op.

Brenda's eetdagboekje 03

Woensdag

Vandaag ga ik voor een boterham met kipfilet bij het ontbijt, daarbij eet ik ook een banaan. Tussendoor neem ik op het werk een tweede tweede boterham met kipfilet. Als lunch eet ik 2 broodjes pindakaas en hagelslag, daar had ik echt trek in. Omdat ik vrees dat ik hier de middag niet mee door ga komen haal ik bij de cateraar nog een heerlijke harde bol met roomkaas, komkommer en sla.

’s Middags heb ik (of neem ik) geen tijd om fruit te schillen daarom grijp ik weer naar een WASA cracker met spread. Ik werk tot laat door, in de trein eet ik het laatste pakje van de WASA crackers.  (en tweede van deze dag)

Om 20.00 uur ben ik thuis en staat er een lekker bordje voor me klaar, de lieverd. Gebakken aardappeltjes met 3 kleine worstjes en witlof met ham en kaas uit de oven. Bij de thee neem ik daarna nog 2 tarwe biscuitjes.

Donderdag

Vandaag kunnen we gezellig samen ontbijten omdat we zo de 20 weken echo hebben. Om het te vieren maak ik banaanpannenkoekjes, per persoon is dit 1 banaan me 2 eieren en een  beetje kaneel. Later op de ochtend komen mijn zusjes gezellig langs, ik neem 2 tarwe biscuitjes bij de thee.

Vandaag is onverwachts een familiedagje. Ik lunch bij mijn ouders met een boterham met gegrilde worst, een boterham kruidkaas en 2 cracottes met pindakaas.

’s Middags werk ik aan mijn blog en eet ik een appel. We eten een soort van pasta carbonara, maar dan zwangerproof. Het recept heb ik inmiddels al met jullie gedeeld, klik hier om het te bekijken. Er liggen nog 4 te rijpe bananen in de fruitschaal, ik besluit er een bananenbrood van te bakken. Niet zo’n gezonde variant waar je mee kunt ontbijten, maar eentje met echte suiker. We nemen een plakje bij de thee.

Brenda's eetdagboekje 05

Vrijdag

Vandaag werk ik thuis aan de blog. Ik ontbijt met een schaaltje yoghurt met cruesli (dit is het laatste portie cruesli, hierna wil ik weer zelf granola met noten maken) en een halve mango. ’s Ochtends bij de thee neem ik 2 crackers met gegrilde kipsalade. Ik lunch met 2 bolletjes, een met paardenworst en eentje met kipfilet.

’s Avonds eten we restjes uit de koelkast, het is er niet meer van gekomen om boodschappen te doen vandaag. We eten  gebakken aardappeltjes met gegrilde groenten en een gehakt cordon bleu. Daarna gaan we een stukje varen, onderweg stoppen we bij Boerderij de Schapenstreek. Ik ga voor een schapenijsje met de smaak ‘Konkeltoid’ dit is een combinatie van koffie met karamel en chocolade. Té lekker. Daarna neem ik thuis nog een plak bananen brood.

Zaterdag

Ik ontbijt weer met yoghurt, deze keer met suikervrije muesli en aardbeien. Tussendoor neem ik een banaan. Ik lunch bij een vriendinnetje en eet een harde bol met ham en kaas en als toetje nemen we een appel noten gebakje. ’s Middags eet ik in de tuin 1/4 van een galia meloen.

’s Avonds gaan we barbecueën ik neem: 3 stukjes stokbrood met homemade kruidenboter, boerenkoolsalade en 2,5 stuk vlees. Daarbij drink ik spa rood met vlierbloesemsiroop, verse munt en citroen. Dit is een alcoholvrije Hugo.

Brenda's eetdagboekje 04

Zondag

We ontbijten met een kadetje met aardbeien en een met paardenworst en 2 beschuitjes, een met XXL hagelslag en eentje met aardbeien met suiker. Tussendoor maak ik een smoothie van banaan met ananas en mango.

’s middags neem ik een kommetje soep en 2 handjes chips. Vrienden komen eten, als voorgerecht serveer ik stokbrood met lekkere smeerseltjes en kaasjes. Daarbij nemen we Happas, dit zijn nieuwe ovenhapjes van Mora. Ik serveer de smaken broccoli en risotto tomaat met mozzarella. Het hoofdgerecht is een plaattaart (geïnspireerd op het etentje van dinsdag) met gehakt en courgette. Het recept ga ik nog met jullie delen. Daarbij eten we een salade van serranoham en asperges. Het toetje is door onze vrienden meegenomen, ik geniet van een halve peer uit de oven met een noten-crumble met een beetje kaneelijs.

 

Dit was een hele normale eetweek, eentje waarbij er even niet zoveel tijd (en zin) was om veel in de keuken te staan. Misschien een beetje saai, maar ik denk dat iedereen weken als deze heeft. Makkelijke (bekende) maaltijden, veel ontbijten met yoghurt, lunchen met brood en fruit tussendoor. Opzich niets mis mee, maar misschien wel een beetje saai. Maar ik denk dat iedereen weken als deze heeft waarbij je even naar makkelijke dingen moet grijpen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Hoe eten jullie in een week die soms wat drukker is dan verwacht?

———————————————-

Bestel nu: De Makkelijke Maaltijden Scheurkalender 2019.

De hippe scheurkalender die niet in de keuken mag ontbreken! Zo zet je in 2019 niet iedere week weer hetzelfde op tafel. Klik hier voor meer informatie.

Hier vind je ook mijn kookboek Snelle klassiekers met een twist! 

Wil je op de hoogte blijven? Volg Brenda Kookt op Facebook, en via Instagram (username @brendakookt) deel ik naast foto’s van mijn recepten ook persoonlijke updates en foodfoto’s. 

Deel je een foto op social media? Vergeet dan niet @brendakookt en #BRENDAKOOKT te vermelden. Zo zie ik je berichtje ook, en dat vind ik super leuk om te zien! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

REACTIES

  1. Agnes says

    Hoi, wat een prima week. Ik ga bij hele drukke weken altijd voor de makkelijke maaltijd. Helaas vaak patat, pizza of Chinees. Dat moet ik echt afleren want wachten hierop duurt net zolang als even iets snels klaar maken.
    Leuk weer een eetdagboek, volgens jou saai ik verslind ze
    Groetjes

  2. Riny says

    Hoi Brenda, heb je dagboekje gelezen. Wat eet jij gezond zeg. Complimenten en dat ondanks een drukke week en zwanger zijn. Ik vind niet dat je veel eet. Je lichaam heeft nu meer calorieën nodig. Neem jij ook melkproducten ivm kalkopname?
    Zelf probeer ik in een drukke week goed op mn vitamines te letten in de vorm van extra fruit, groentes en crackers. Omdat ik coeliakie heb kan ik moeilijk uitwijken naar kant en klare maaltijden en snacks. In alles zit bijna gluten. Ik drink geen melk maar rijstmelk. Het voorbereiden van menu’s kost best veel tijd, soms teveel vind ik. Ik bak op een rustige dag mn glutenvrije brood. En plannen is belangrijk voor mij.
    Ik ben blij met jouw blog en maak bv de pasta’s met glutenvrije pasta. Er is gelukkig heel veel te koop, zelfs bij AH.
    Sterkte met je zwangerschap. 20 weken…een belangrijk moment!!! Ik blijf het als verpleegkundige op de kraamafdeling byzonder vinden.

    • Brenda Kookt says

      Hi Riny, wat goed om te horen. Het voorbereiden van menu’s lijkt me in jouw ‘geval’ ook iets lastiger. Fijn dat er steeds meer verkrijgbaar is.

      Ik drink iedere dag een glas karnemelk. Qua hoeveheid eet ik nu (een stuk) meer dan voor de zwangerschap.