Healthy kokosbollen met chocolade

Healthy kokosbollen met chocolade txt

Een lekker gezond receptje, met een cheat tintje: Healthy kokosbollen met chocolade. Ik kon het niet laten…

Ik had 3 eiwitten over en bedacht dat ik hier kokosbollen mee wilde maken. De kokosbollen van Pauline bevatten geen suiker en dat leek me een verantwoord idee. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven door havermout toe te voegen. En chocolade.

Op de een of andere manier moet ik een gezonde baksel altijd net even iets lekkerder maken. In dit geval met chocolade. En dit was een hele goede keuze. Door dat kleine beetje chocolade is het namelijk écht lekker geworden. Een lekkere traktatie die ook nog eens aardig gezond is.

Hoeft het allemaal niet zo gezond en wil je een échte kokosmakroon? Neem dan een kijkje bij dit recept.
Healthy kokosbollen met chocolade 02

Healthy kokosbollen met chocolade

Bereidingstijd 25 minuten en 20 minuten baktijd

Ingrediënten voor 10 stuks

  • 3 eiwitten
  • 1 banaan
  • 150 gram geraspte kokos
  • 50 gram havermout
  • snuf zout
  • 100 gram pure chocolade

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 ºC en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Prak de banaan fijn zodat een papje ontstaat. Roer de havermout, kokos en zout hier doorheen.

Klop in een vetvrije kom (maak vet vrij met een beetje citroensap) de eiwitten stijf en spatel dit door het banaanmengsel.

Schep met een lepel ballen van dezelfde grootte uit het kokosmengsel. Kneed de ballen met je handen in een soort negerzoenen zodat ze straks mooi blijven staan. Bak de kokosbollen 20 minuten in de oven tot ze gaar en mooi goudbruin zijn. Laat de kokosbollen op een rooster afkoelen.

Smelt chocolade au bain-marie of in de magnetron (telkens 30 seconden verwarmen en vervolgens doorroeren). Giet de chocolade in een kleiner kommetje en dip de healthy kokosbollen in de chocolade. Plaats de kokosbollen hierna op bakpapier en laat de chocolade opstijven.

———————————————
Op de hoogte blijven? Volg mijn blog via Facebook, Twitter of Bloglovin
Op Instagram (username @brendakookt) komen de lekkerste foodfoto’s voorbij!

———————————————-

Bestel nu: De Makkelijke Maaltijden Scheurkalender 2019.

De hippe scheurkalender die niet in de keuken mag ontbreken! Zo zet je in 2019 niet iedere week weer hetzelfde op tafel. Klik hier voor meer informatie.

Hier vind je ook mijn kookboek Snelle klassiekers met een twist! 

Wil je op de hoogte blijven? Volg Brenda Kookt op Facebook, en via Instagram (username @brendakookt) deel ik naast foto’s van mijn recepten ook persoonlijke updates en foodfoto’s. 

Deel je een foto op social media? Vergeet dan niet @brendakookt en #BRENDAKOOKT te vermelden. Zo zie ik je berichtje ook, en dat vind ik super leuk om te zien! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

REACTIES

  1. Emily van Kampen says

    Ik heb gisteren een ‘echte’ op en die blijven gewoon goddelijk. Stiekem hoop ik dat deze gezonde kokos bollen net zo lekker smaken, zodat ik er iets vaker wat verantwoorder van kan genieten ;)

  2. Simone says

    Lekker!! Kokos met chocola is toch ook wel een klassieke combi toch? Altijd goed!

  3. Nicle says

    De “echte” zijn al lekker, maar de combi kokos-chocolade is natuurlijk helemaal super. Ik ga ze dus maar snel maken!

  4. Angelina says

    Ohh deze lijken me heerlijk, ga ik onthouden! :))

  5. Kimberley says

    Heb hem meteen even overgeschreven, klinkt onwijs lekker!

  6. Elly says

    Hallo Brenda,
    wat voor havermout heb je gebruikt? En is er verschil tussen havermout en havervlokken? Je leest soms het één en soms het ander in recepten.
    Meestal gebruik ik gewoon de basishavermout van Quaker.

    • Brenda Kookt says

      Havermout zijn havervlokken die iets fijner gemalen zijn.

      Als je de basishavermout van Quaker gebruikt is het helemaal goed. De instant-versie zou ik niet aanraden, daar zitten meestal extra zoetstoffen in.

  7. Rianne says

    Hoi Brenda,

    Kan ik de banaan ook weglaten of vervangen voor een ander verantwoord ingredient?

    • Brenda Kookt says

      Hoi Rianne, je kunt de banaan ook weglaten en bijvoorbeeld een beetje honing toevoegen. De banaan zorgt in dit geval voor een beetje zoetigheid (heel licht).

  8. Petra says

    Dag,
    Laatst heb ik deze kokosballen gemaakt en aan m’n vrienden laten proeven , ze vonden ze te droog (van je vrienden moet je het maar hebben !) ,wat kan er fout gegaan zijn ?
    Groet, Petra

  9. Linda says

    Hallo Brenda,

    Deze verantwoorde hapjes lijken me leuk ipv beschuit met muisjes, maar kun je ze ook van te voren maken en invriezen? ( Ivm de voorbereiding en tijd die je hebt als de kleine eenmaal er is) . Dan kan ik later de juiste kleur muisjes erop doen, want we weten niet wat het wordt.
    Ben benieuwd! Alvast bedankt

    • Brenda Kookt says

      Hi Linda, wat een leuk idee om deze hapjes als kraamhapje te serveren. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar ik denk dat je deze hapjes heel goed kunt invriezen. En dan na het ontdooien de chocolade en muisjes er op doen.
      Succes met de laatste loodjes :)

      • Linda says

        Bedankt voor je snelle reactie!
        Ik ga ze gewoon maken, een weekje invriezen en daarna maar eens kijken hoe ze smaken. Als ik eraan denk dan laat ik het nog even weten.

        • Brenda Kookt says

          Leuk! Ik ben benieuwd :) (misschien komt het mij ook nog van pas ;))

  10. Sezer says

    Hoi heb ze net gemaakt ze zijn echt lekker ook niet zo zoet

  11. sarah says

    Kan je ook kokos vlokken gebruiken?
    En weet je ook misschien hoeveel calorieën er in zo’n kokos bolletje zit?

    • Brenda Kookt says

      Met kokosvlokken heb ik in dit recept geen ervaring. Ik vermoed dat deze te grof zijn om in dit recept te gebruiken. Met de calorieën kan ik je in dit geval niet helpen.