Eetdagboekje #5 2015

Eetdagboekje 0505

Eetdagboekjes vallen bij jullie in de smaak. Dat snap ik helemaal, ik vind het namelijk ook super interessant en inspirerend om te zien (of te lezen) wat anderen zoal in hun mond stoppen. Daarom plaats ik regelmatig een eetdagboekje van de afgelopen week online.

Deze keer is het een beetje spannend. Dit omdat niet alleen jullie het lezen, ook een voedingsdeskundige heeft mijn eetdagboekje van vorige week onder de loep genomen. Willemijn Wissekerke is diëtiste en heeft me tips gegeven. Onderaan dit artikel vind je haar reactie en tips op mijn eetdagboekje.

De afgelopen week was een normale week waarin ik heb geprobeerd gevarieerd te eten. Ik heb niet extra gezond en ook niet extra ongezond gegeten. Gewoon normaal. Ik had me voorgenomen om geen nutella en geen chocolade te eten. Dát is niet helemaal gelukt. En ik moet wel bekennen dat ik tegen het eind van de week expres karnemelk ben gaan drinken. Ik wist dat er een diëtiste naar mijn dagboekje ging kijken en ik vermoedde dat ik niet genoeg zuivel binnenkreeg ;)

Kijk mee naar mijn eetdagboekje van vorige week:
Eetdagboekje 0504

Maandag

Na het opstaan drink ik twee glazen water. Een goed begin van de week want ik vergeet regelmatig te drinken. In de trein ontbijt ik met een kommetje yoghurt met granola en bosbessen. Rond 10.00 uur neem ik tussen het werken door een banaan.

Ik lunch met 2 boterhammen, eentje met paardenworst en een met pindakaas. Rond 15.00 uur neem ik twee crackers met kipsalade. ’s Avonds eten we aardappelen met boerenkool en jus. En een plak gehaktbrood (tip: het recept staat sinds gisteren online!). Bij de thee neem ik later twee kleine koekjes.

Ik drink: 2 glazen water, 9 kleine bekertjes thee op het werk en ’s avonds nog twee grote mokken thee.

Dinsdag

Ik begin de dag weer met een glas water en ontbijt daarbij met een kommetje havermout met kaneel en een lepeltje pindakaas. Tussendoor eet ik op het werk rond 10.30 uur weer een banaan.
Ik lunch met een boterham met paardenworst en een pistolet met jong belegen geitenkaas, spinazie, pijnbompitjes en een beetje honing. Tussendoor neem ik ’s middags een boterham met pindakaas.

We eten gewokte spinazie met champignons, ui en paprika met mihoen en een stukje verse zalm. Na het hardlopen neem ik een appeltje met kaneel uit de magnetron.  Voor ik naar bed ga maak ik alvast een smoothie voor morgen en kook ik quinoa voor een lunchsalade.

Ik drink: 2 glazen water, 1 dopper met water, 11 kleine bekertjes thee en ’s avonds 2 grote mokken thee.

Eetdagboekje 0503

Woensdag

Ik ontbijt met 3 crackers, een gekookt eitje en een plak kaas. Daarna maak ik een lunchsalade met quinoa klaar voor de lunch op het werk straks. Tussendoor drink ik de smoothie van banaan, appel, peer en kiwi die ik gister alvast heb klaargemaakt. Ik lunch met een quinoa salade met zalm, avocado, pijnboompitjes en een restje buffel mozzarella.Tussendoor neem ik een appel.

Als ik uit mijn werk kom staat er een bord nasi voor me klaar. De nasi eet ik met satésaus (ik schep royaal op), een gebakken eitje en kroepoek. Na het boodschappen doen heb ik lekkere trek en neem ik 3 volkoren biscuitjes met nutella en pindakaas. Jammer, ik had gehoopt deze week geen pindakaas en Nutella te snoepen. Maar ik heb er van genoten.

Ik drink: 1 dopper, 8 kleine glaasjes thee en 2 mokken thee

Donderdag

Vandaag heb ik een ‘Brenda Kookt dag’. In bed pak ik de laptop er alvast bij en werk ik aan artikelen. Omdat ik zo lekker bezig ben ontbijt ik pas om 9 uur, met een groene smoothie van een handje spinazie met een halve banaan, peer, kiwi en halve appel.
Voor ik filmpjes ga opnemen neem ik om 10.30 uur drie crackers met kaas en eentje met pindakaas. Ik lunch om 13.00 uur met een kommetje net gemaakte granola en een banaan. Later in de middag neem ik twee versgebakken hartige scones met roomkaas.

Als avondeten maak ik enchilada’s met kip en groenten, en ik ben niet zuinig met de geraspte kaas. Tijdens de finale van Wie is de Mol trakteren we onszelf op 8 paaseitjes. Deze zijn extra lekker, namelijk gevuld met smaken als tiramisu, appeltaart, brownie etc..

Ik drink vandaag niet zoveel: 1 glas water en 3 mokken thee. En natuurlijk de groene smoothie.

Eetdagboekje 0502

Vrijdag

Ik ontbijt met een schaaltje yoghurt met granola. Later op de ochtend ga ik bij een vriendin langs en eet bij de thee een appelkruimelkoek. Thuis lunch ik met een kommetje erwtensoep met daarbij een stuk stokbrood om te dippen en 2 crackers met leverworst. Tegen het einde van de middag eet ik nog twee crackers, weer eentje met leverworst en eentje met Nutella.

’s Avonds ga ik met vriendinnen eten bij De Hoofdtoren in Hoorn. Het is restaurantweek en wij gaan voor het restaurantweekmenu. Ik geniet van: bitterbal van erwtensoep als amuse. Het voorgerecht deel ik met vriendinnetje Marloes: een halve portie carpaccio met truffelmayo, en halve portie oosterse zalmtartaar (allebei erg lekker). Bij het hoofdgerecht ga ik voor vlees: diamanthaas met sukade, blokjes aardappel, knolselderij en spek. Toe krijgen we een perfecte smeuïge brownie met mangoijs. Deze gaat natuurlijk helemaal op. Daarna neem ik een kopje thee met koffieboontjes en een stukje boterkoek. En toen plofte ik bijna uit elkaar, maar wat een heerlijke avond.

Ik drink: 3 glazen water, 5 mokken thee en 4 glazen rode wijn

Zaterdag

Voordat ik in de auto stap neem ik een krentenbol met kaas en een broodje pindakaas. Met mijn loopmaatje ga ik naar Schoorl voor een run van 10 kilometer in de Schoorlse duinen. Ik heb het qua adem nogal zwaar, maar verder is het wel lekker. Weer thuis lunch ik met een stuk bruin stokbrood, de helft belegd met boter, leverworst en mosterd en de andere helft met jong belegen geitenkaas, honing, zongedroogde tomaat en pijnboompitjes. Ik drink er een glas karnemelk gemengd met een beetje jus d’ orange bij.

Tussendoor neem ik 2 scones met roomkaas. En een klein stukje chocolade Tony Chocolonely Salted Karamel. De avondmaaltijd is een bord pasta: macaroni stroganoff met toe een klein toetje van danoontje.

’s Avonds houden we een movienight. Ik snoep nog een stuk Tony Chocolonely Salted Karamel (onweerstaanbaar als je eenmaal begint te eten is er geen rem) en 1,5 schaaltje naturel chips.

Ik drink: 5 glazen water en 4 mokken thee, een glas karnemelk met jus d’orange

Eetdagboekje 0501

Zondag

We ontbijten met ‘gezonde’ banaan/ei pannenkoeken. Ik neem er een met maple syrup en eentje met nutella. Ik drink er een glas karnemelk bij. Het is mooi weer dus besluiten even naar Alkmaar te rijden om te shoppen. We lunchen tussen het shoppen door heerlijk in het zonnetje op het terras van Elhorst. Ik neem een caesar op bruin boerenlandbrood. Een lekker broodje met gegrilde kip, krokant spek, Old Alkmaar kaas, sla en een caesardressing. Daarbij drink ik een warme chocomel met slagroom.

Thuis snoep ik bij de thee 3 paaseitjes (smaken wit praline, extra puur en brownie). Als avondmaaltijd neem ik een kommetje tomatensoep en twee kaiserbroodjes met een overheerlijke tonijn burger. Het recept van deze burgers deel ik binnenkort met jullie.

Ik drink: 2 glazen water, 3 bekers thee, een glas karnemelk met jus d’orange en een grote warme choco met slagroom

Reactie van de voedingsspecialiste

Willemijn Wissekerke is diëtiste bij SanaSlank en heeft mijn eetdagboekje gelezen. Dit vond zij er van:

“Ten eerste wil ik je bedanken dat ik je eetdagboekje mag beoordelen Brenda, erg leuk dat je mij daarvoor gevraagd hebt.

En jeetje wat eet jij gevarieerd zeg, iedere dag is anders. Ik ben heel blij om te zien dat je vooral veel zelfgemaakte dingen eet. Door alles zelf te maken krijg je veel minder suiker, zout, verzadigd vet en (slechte) E-nummers binnen dan wanneer je kant en klare producten zou kopen. En dat is voor je gezondheid erg goed.

Laat ik beginnen met de positieve punten aan je eetdagboekje, daarna heb ik ook nog wel wat verbeterpuntjes.

Goede punten

Je variatie vind ik dus heel goed, zo krijg je ook van alle voedingsstoffen die er zijn voldoende binnen. Verder eet je iedere dag fruit en hoewel je geen precieze hoeveelheden hebt opgeschreven denk ik dat je ook veel groenten eet.

Het valt me ook op dat je vooral veel caloriearme dranken drinkt zoals thee en water, heel goed want zo profiteert je lichaam wel van het positieve effect van vocht maar krijg je geen overbodige dingen binnen zoals suiker.

Verbeterpuntjes

Ik heb ook wel wat puntjes die je zou kunnen verbeteren. Zo valt me op dat je eigenlijk iedere dag kiest voor vette en calorierijke soorten beleg op brood. Hoewel je natuurlijk helemaal niet te zwaar bent is het wel goed om ook af en toe magere soorten beleg te kiezen. Vooral vanwege de hoeveelheid ongezond vet die in producten zoals worst, kant en klare salades en kaas zit. Wissel af en toe af met magere soorten beleg zoals vleeswaren of smeerkaas. Maak daarmee lekkere combinaties zoals light roomkaas (met kruiden) met een plakje ham of kipfilet en plakjes komkommer.

Qua tussendoortjes maak je vaak gezonde keuzes zoals fruit of een crackertje maar ook bijna iedere dag iets met veel suiker zoals chocolade of koek. Genieten van iets lekkers moet ook zeker kunnen al is het voor je gezondheid wel goed om wat minder suiker te eten.

Suiker heeft als nadeel dat je bloedsuikerspiegel er erg van kan gaan schommelen, dit kan je moe maken. Door te kiezen voor andere tussendoortjes dan koekjes of chocolade kan je lichaam de energie beter en ook langduriger benutten. Bovendien, dit zie ik vaak terugkomen in je eetdagboekjes, probeer je minder te snoepen maar lukt dit eigenlijk niet altijd. Minder suiker eten is daar de allerbeste truc voor. Het duurt ongeveer drie dagen maar dan is je lichaam die suikers wat ontwend en wordt het veel makkelijker om er vanaf te blijven.

Tip! Beperk het eten van koekjes en chocolade tot een paar dagen per week (het weekend bijvoorbeeld) en kies op de andere dagen voor een gezonder tussendoortje.

En als laatste, je bent natuurlijk een fanatieke hardloper, wist je dat het voor je spieren ook van belang is om na het sporten iets met eiwitten te eten? Dit helpt je spieren bij het herstellen en helpt ook voor je spieropbouw. Voeg aan je stukje fruit daarom wat magere zuivel toe.

Succes!”

Reactie van Brenda

“Bedankt voor je tips Willemijn. Ik vond het best spannend om je advies te vragen maar het valt gelukkig mee. Je hebt tips gegevens waar ik echt iets mee kan. Het is leuk en interessant om te lezen hoe ik het er vanaf breng en te zien wat er goed maar ook wat er beter kan.

Van de koekjes kan ik inderdaad moeilijk afblijven, juist ook omdat ik gewend ben om die suikers (meestal) ’s avonds binnen te krijgen. Toen ik vorig jaar ging detoxen, en dus geen koekjes at merkte ik ook dat ik op vaste momenten naar zoetigheid aan het zoeken was. Na een paar dagen was dit over, maar inmiddels is het er blijkbaar weer ingeslopen. Ik ga er aan werken.

Qua broodbeleg heb je ook een punt. Met name grillworst en paardenworst zijn mijn favorieten. Ik ga proberen dat meer af te wisselen met gezonder (en dus minder vet) beleg. En bedankt voor tip voor eten na het sporten, ook dat ga ik eens proberen! :)”

 

En, wat vonden jullie er van? Hebben jullie ook iets aan de tips van Willemijn gehad? Zijn er dingen die je aan je eetpatroon wilt aanpassen? 

Ik ga mijn best doen de tips van Willemijn de komende weken in de praktijk te brengen. Over iets meer dan een maand zien jullie het resultaat in mijn volgende dagboekje.

———————————————-

Bestel nu: De Makkelijke Maaltijden Scheurkalender 2019.

De hippe scheurkalender die niet in de keuken mag ontbreken! Zo zet je in 2019 niet iedere week weer hetzelfde op tafel. Klik hier voor meer informatie.

Hier vind je ook mijn kookboek Snelle klassiekers met een twist! 

Wil je op de hoogte blijven? Volg Brenda Kookt op Facebook, en via Instagram (username @brendakookt) deel ik naast foto’s van mijn recepten ook persoonlijke updates en foodfoto’s. 

Deel je een foto op social media? Vergeet dan niet @brendakookt en #BRENDAKOOKT te vermelden. Zo zie ik je berichtje ook, en dat vind ik super leuk om te zien! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

REACTIES

  1. Ellen says

    Hihi, die paaseitjes! Wat een fijne week!

  2. Eva says

    Wat leuk om te lezen, zo met de reactie van een deskundige erbij! En het klinkt heerlijk allemaal!

    Een kleine tip: als ik trek heb in chocola, neem ik altijd een stukje 92% van Vivani. Daar zit sowieso al weinig suiker in en wat erin zit is ook nog kokosbloesbloesemsuiker. Kan je toch van chocolade genieten, maar is het niet zo ongezond :) Moet je wel van pure chocola houden natuurlijk…

    • Brenda Kookt says

      Dat is een goede tip Eva. Ik hou van pure chocolade maar grijp toch iedere keer weer naar de verkeerde variant. Maarja, het is dan ook wel heel erg lekker. En genieten moeten we ook natuurlijk ;)

  3. Laura says

    Wat leuk om de reactie van een deskundige te lezen! Ben benieuwd wat iemand die er verstand van heeft over mijn eetgewoontes zou zeggen :-) Ik heb dit weekend ook genoten van zo’n reep van Tony, helemaal op natuurlijk haha.

  4. kelly says

    Leuk weer! En wat een lekkere en goede eetweek. Ik heb dat ook zo erg dat gezoek naar zoet (en meestal zijn dit dan koekjes ja) :):)

  5. Joke says

    Weer heel leuk om je eetdagboekje te lezen en ik heb van de tips echt wat opgestoken. Ik kijk er iedere keer weer van op dat je zoveel kunt eten zonder dat je groeit, maar dat zal vast door de variatie komen. Blijf hier mee doorgaan want het is zo leuk om te lezen

    • Brenda Kookt says

      Wat leuk dat je reageert Joke. Het komt denk ik ook door het hardlopen en misschien heb ik op dit moment een goede stofwisseling? ;) Moet het wel in de gaten houden hoor. Voorlopig ga ik hiermee door, volgende maand komt er weer een dagboekje online. Groetjes, Brenda

  6. Anneleen says

    Leeeuk blog en interessant om te lezen dat er ook nog foodbloggers bestaan die normaal eten met brood en worst en macaroni, net als ik!
    Helaas wel een spelfout bij Zaterdag! De karnemelk is ‘gemengt’?