Ga naar de inhoud

Snap Shots Leeuwarden en Friesland

Snap Shots Friesland collage

Vorige week heb ik op uitnodiging van Beleef Friesland culinair Friesland ontdekt. Na de Sneak Peak die ik jullie afgelopen week van ons tripje gaf is het nu tijd voor dé Snap Shots!

Het waren twee heerlijke dagen waarin we de stad Leeuwarden en de provincie Friesland hebben ontdekt. Omdat we nog niet bekend waren in Leeuwarden (en in Friesland) was het extra leuk om dit stukje van Nederland samen culinair te ontdekken. De eerste dag zijn we zelfstandig op pad gegaan in Leeuwarden waarna we voor het diner mochten aanschuiven bij sterrenrestaurant Elévé. Na een goed ontbijt gingen we de tweede dag de provincie in, de boer op.. Kijk snel mee naar (een selectie van) de Snap Shots die ik maakte tijdens dit overheerlijke tripje.

Snap Shots Friesland 01

We beginnen onze tour door Leeuwarden met Koffie en Koek bij We Are Grutsk (vertaald: samen zijn we trots).
We Are Grutsk staat voor Food en Fun. Naast dat je een hapje kunt eten bij de shop maken ze lunchpakketjes om mee te nemen en organiseren ze ook fun in de stad. Bekijk de website om de mogelijkheden te bekijken.

Op de kaart stippelen Marieke en Teatske alle leuke foodie adresjes aan waar we vandaag langs ‘moeten’. Daarna gaan we op pad, met fiets en lunchtasjes.

Snap Shots Friesland 02

We rijden meteen naar de Kleine Kerkstraat (eerder benoemd tot leukste winkelstraat van Nederland). Hier vind je tal van lekkere culi winkeltjes met Friese lekkernijen.

Wel jammer dat veel winkeltjes op dinsdag (en maandag) gesloten zijn, wij zijn er namelijk op een dinsdag. Ook treffen we het niet met winkels die op vakantie zijn en droevige omstandigheden hebben. Helaas, niets aan te doen. We genieten wel van de winkels die open zijn. Onder andere van Friese kaas en chocolade.

Snap Shots Friesland 03

Na het culishoppen rijden we door naar de Prinsentuin. Hier genieten we aan het water van de inhoud van onze picknicktasjes.
Onder andere broodjes met Friese schapenkaas en – gedroogde ham, een lekker sapje, Fries suikerbrood (té lekker!), schapenyoghurt, pruimen en koekjes..

Snap Shots Friesland 04

Wát een verwennerij, een hele HappyLunchtime!
We zitten heerlijk aan het water in het zonnetje te smikkelen van de lekkere Friese producten.

Snap Shots Friesland 07

Na de lunch gaan we varen op een praam met gids door de stad. Leuk om Leeuwarden zo vanaf het water te ontdekken.
Als we langs de schouwburg varen kunnen we snel een foto van de boot maken.

Snap Shots Friesland 06

De stad ziet er erg verzorgd uit, op iedere brug  (of bij iedere pijp) staan de bloemen mooi in bloei.
Als je liever niet met een gids vaart kun je ook zelf een bootje huren of kanoën.

We genieten van ons tochtje met de gids.

Snap Shots Friesland 08

Fietsen door de stad..
Heerlijk dat ik mijn persoonlijke tassendrager en routeplanner bij me had 😉

We bezoeken onder andere de oude gevangenis.. en het culiwinkeltje Priuw waar we heel graag nog naartoe wilden. Maar die is helaas ook met vakantie.

Snap Shots Friesland 09

Nadat we per fiets de stad hebben ontdekt gaan we naar de Walrus, the place to sit. We hebben een lekker drankje en een broodplankje op terras verdiend.

Daarna pakken we onze fietsen en gaan we naar het hotel. Zoals je ziet hebben we het dik naar ons zin.

Snap Shots Friesland 10

Dat is hem, het WTC Westcord hotel. Helemaal bovenin, bij de grote ramen, is Restaurant Elévé gevestigd. Hier mogen we ‘s avonds eten.

Elévé is het enige sterrenrestaurant in Leeuwarden. En ik kan je zeggen: je kunt er geweldig eten! Als ik er aan terugdenk loop het water me in de mond..

Op deze foto zie je één van de gerechtjes die we mochten proeven: ‘rauwe zeebaars met crumble van kruiden en structuren van gazpacho en verveine’. In deze blogpost liet ik je zien wat we allemaal nog meer mochten eten die avond.

Snap Shots Friesland 11

Het uitzicht vanuit Elévé is geweldig, je hebt panoramisch uitzicht over Leeuwarden.
Het eten smaakt hierdoor nóg lekkerder.

En met datzelfde uitzicht mogen we de volgende dag ook ontbijten.
I love ontbijtjes in hotels!

Snap Shots Friesland 12

De tweede dag gaan we ‘de boer op’ in Friesland. We gaan eerst langs bij Frytsjam, een fruitkwekerij met pluktuin. Oane, de eigenaar verteld ontzettend enthousiast over de fruitkwekerij en wat er allemaal bij komt kijken.

Van dit bezoekje heb ik een vlog gemaakt, je bekijkt hem hier

Snap Shots Friesland 13

Twee mooie plaatjes in de pluktuin..

Snap Shots Friesland 14

Daarna gaan we door naar Botanische tuin de Kruidhof in Buitenpost. De Kruidhof heeft 17 prachtige thematuinen. De kruidentuin was mijn favoriete tuin, hier kun je allemaal heerlijke kruiden ontdekken. En het ruikt er heerlijk..

Tijdens de lunch picknicken we in een van de tuinen.

Snap Shots Friesland 15

In de shop van de Kruidhof zien we dit kistje staan. Super toevallig, zelfs in Friesland komen we dingen van thuis tegen.

Snap Shots Friesland 16

Onderweg naar ons hotel rijden we nog even langs ‘it Fiskerhuske‘. Dit is een (klein) openlucht museum in het plaatsje Moddergat.

Na het museum is het tijd voor echte Friese Oranjekoek.

Snap Shots Friesland 17

Door naar ons hotel voor vanavond, en het restaurant. We eten én slapen namelijk bij De Waard van Ternaard. En hoe toevallig, de kok (en eigenaar) zat de vorige dag voor ons tijdens het diner bij Elévé. Het is een klein wereldje..

Binnenkort vertel ik je meer over ons heerlijke verblijf in De Waard van Ternaard. Dat we weer ontzettend genoten hebben hoef ik je denk ik niet te vertellen?

Snap Shots Friesland 18

Na een uitgebreid ontbijtje zit ons Friesland avontuur er officieel op.

Maar zelf hebben we er een paar dagen Ameland aan vastgeplakt, ook Friesland dus 😉 Hierover vertel ik je snel meer!

Deze trip is aangeboden door Beleef Friesland, lees mijn disclaimer.