Ga naar de inhoud

Snap Shots Sicilië

Snap Shots Sicilie 23

Vorige week kwam ik thuis van 2 weken genieten op Sicilië. Ik wilde voornamelijk even niets aan mijn hoofd hebben, lekker bijkomen van alle drukte en relaxed vakantie vieren. Maar natuurlijk staat food ook centraal en ja, er moet toch gegeten worden hé? 😉 Dan kun je het maar beter goed doen.

We verbleven 2 weken nabij Taormina, dit ligt in het oosten van het Italiaanse eiland. We hadden heerlijk weer, wisselden zwembad, strand en uitjes af en gingen iedere avond uiteten. Kijk mee naar de Food Snap Shots van mijn vakantie.

Snap Shots Sicilie 20

We verbleven beneden bij het strand bij hotel Villa Esperia. De eerste avond gingen we meteen met de kabelbaan richting het stadje Taormina, dit ligt op een berg. Taormina is een mooi oud stadje met heel veel leuke restaurantjes, maar ook met heel veel drukke toeristische restaurantjes. Wij wilden even rustig zitten en namen plaats in de tuin van Restaurant ‘A Zammàra.

Ik ging voor de vis (weet niet meer wat voor vis het was) gevuld met tomaat en kaas. Een heerlijke combinatie boordevol smaak. Dit beloofde veel goeds voor de rest van de vakantie.

Snap Shots Sicilie 16

We ontbeten iedere ochtend in het hotel, en dit was heel goed voor elkaar. Ongeveer iedere morgen zag mijn ontbijt er zo uit. Broodjes, yoghurtje, fruit, nutella en een zelfgebakken wafel.

Snap Shots Sicilie 19

De eerste paar dagen deden we lekker rustig aan de relaxten we bij het zwembad of aan het (kiezel)strand. Vlakbij ons hotel ontdekte we al snel een leuke tent waar authentieke Siciliaanse gerechten werden verkocht. Hier at ik aan het zwembad een heerlijke pastasalade en een arancini met ragout.

Arancini is een typische Siciliaans lekkernij gemaakt van risotto en een vulling, deze had een vulling van ragout dit is een tomatenprutje. Arancini is vroeger ontwikkeld om de rijst gemakkelijk mee te kunnen nemen als je bijvoorbeeld op het land gaat werken. Érg lekker.

Snap Shots Sicilie 03

Er zijn de nodige ijsjes gegeten 🙂

Snap Shots Sicilie 10

En pizza. Maar deze pizza is de slechtste die ik ooit gegeten heb.

Het verhaal hierachter: Op een van de dagen dat we met de huurauto op pad waren geweest besloten we te eten in het plaats Letojanni. Volgens meerdere reacties op TripAdvisor bleek de pizza bij La Terrazza Sullo Stretto de beste ever te zijn. Daarom besloten we het restaurantje op te zoeken en hier heerlijk pizza te eten.

Eigenlijk hadden we bij binnenkomst al moeten besluiten hier niet te gaan zitten. Er waren nog geen gasten en het zag er ook niet zo aantrekkelijk uit. Maar we hadden honger en namen plaats. Ik ging voor een pizza met pistache, pistachepesto en bacon. En dit was een dikke #fail. De bodem was niet lekker, de bacon was niet gebakken en kon ik dus niet eten en de pistache was veel te overheersend. We zaten ook echt niet lekker, het was veel te heet en het personeel was alleen maar met elkaar aan het dollen. Super jammer, volgende keer beter. De pizza van J. viel helaas ook niet in de smaak. Gelukkig hadden we nog genoeg tijd om andere pizzeria’s te testen… 🙂

Snap Shots Sicilie 06

Door naar een maaltijd die 1000x lekkerder was: een uitgebreide lunch bij Mazarro Beach, bij Restaurant Il Barcaiolo. Een restaurantje dat achteraf ligt, een pareltje naast een aantal hele toeristische restaurants.

Snap Shots Sicilie 24

Met dit geweldige uitzicht.

Snap Shots Sicilie 08

En deze happy face!

Dit is vakantie. Voor namen we een bruschetta met tomaat, altijd goed 🙂 Maar als hoofdgerecht gingen we voor de Red Sea Bream. Dit is een typisch Siciliaanse vis die in zijn geheel wordt bereid. Een super malse vis met heel veel smaak. Het kost wel wat, we betaalden per 100 gram vis. Maar dit was echt genieten. Zo hoort lunchen te zijn.

Snap Shots Sicilie 02

Met de huurauto reden we ze hoog mogelijk de Etna op, de actiefste vulkaan van Europa welke op Sicilië staat. We gingen er vanuit dat we op een gegeven moment met bussen verder konden. Echter bleken we al op 2100m te zitten en kon er alleen nog verder gereden worden met jeeps, over onverharde wegen. Dit was verboden voor zwangere vrouwen omdat het veel te ruig is. Ik kreeg van J. een Mars voor de troost 😉 Wat je achter de Mars ziet is allemaal lavasteen, heel bijzonder om te zien.

Snap Shots Sicilie 21

De beste pizza ever bleek gewoon verkrijgbaar te zijn bij het restaurant naast ons hotel. Deze aten we samen op bij het zwembad. Als lunch.

Snap Shots Sicilie 13

Balans is alles dus at ik daarna ook nog even een banaan voor de vitamientjes..

Snap Shots Sicilie 11

Naast de Italiaanse ijsjes gaat een cornetto er ook altijd in. Wel vind ik het super jammer dat bij het strand het echte Italiaanse ijs niet verkrijgbaar was.

Snap Shots Sicilie 09

Een mega toeristische lunch na ons bezoek aan de prachtige Alcanta Kloof. Maar oh boy wat was dit lekker zeg. Een Siciliaanse worst met pommes, een arancini en een portie lasagne al forno. Dit deelde ik wel hoor…

Snap Shots Sicilie 12

Natuurlijk moet er ook pasta gegeten worden. Liefst aan het strand 😉

Snap Shots Sicilie 01

Én granita! Ook dit is een typisch Siciliaans lekkernij, het is een soort ijs dat vaak met brioche wordt gegeten. Ik ging voor de smaak ‘lemon’ lekker dorstlessend met deze tropische temperaturen.

Snap Shots Sicilie 17

Ik heb veel vis gegeten, maar op een gegeven moment kreeg ik trek in vlees. Ik verwachtte er niet zoveel van maar deze ‘pork’ met aardbeien, bessen en mega lekkere jus viel ontzettend in de smaak. We aten dit bij Restorante Le Neumachie in Taormina. Hier hebben we zelfs 2 keer gegeten omdat het zo lekker was.

Snap Shots Sicilie 14

En ja naast alle bruschetta, pasta, pizza, salades, visjes en ijsjes heb ik na een dikke week trek in iets met brood. Deze chickenburger, die totaal niet Italiaans is maar wel homemade liet ik me smaken.

Snap Shots Sicilie 05

Tijdens ons verblijf op Sicilië wilde ik graag eten bij een agriturismo. Dit is een boerderij waar vaak appartementen te huur zijn, en waar ook gegeten kan worden. We aten bij Agriturismo Marino in Giardini Naxos, een plaatsje dat naast Taormina is gelegen. Wauw, wat een diner zeg!

Alles dat geserveerd werd was huisgemaakt, en het meeste kwam uit eigen tuin. Als anti pasti werd de hele tafel volgezet met bruschetta, caponata, gebakken aubergine, huisgemaakte arancini, gemarineerde olijven, kaas, vlees en nog veel meer. Als alleen de anti pasti het diner was dan was ik al gelukkig geweest en meer dan voldaan. Maar daarna volgde de primi met gnocchi pestosaus en tomaatjes, secondi van gevulde vleesrolletjes met sinaasappel (ook súper lekker) en tot slot nog vers fruit. Hierna kon je me wegdragen.

Eten bij een agriturismo is super lekker, en helemaal niet duur. Voor 2 personen waren we maar € 55, kwijt voor dit overcomplete diner.

Snap Shots Sicilie 04

Deze foodfoto is gemaakt door Joost. Zien jullie direct wat het is? Toen hij de foto aan me liet zien dacht ik dat het pistoolschoten in een bord langs de weg waren. Dit komt vast doordat we een aantal dorpjes hebben bezocht waar de film van The Godfather is opgenomen.

Het is een tucje bij het zwembad.. die hebben we veel gegeten 😉

Snap Shots Sicilie 22

Ik was natuurlijk niet alleen op Sicilië, dit was mijn leuke gezelschap! We hebben ontzettend genoten en vooral gerelaxt. En heerlijk gegeten. En nog meer gerelaxt.

Binnenkort zal ik nog een artikel delen met mijn (food)tips voor het Oosten van Sicilië. Een prachtig eiland waar meer dan genoeg te zien is, waar je heerlijk kunt eten en ook heel fijn kunt relaxen.

Ik probeer de vakantievibe nog even vast te houden en nog een weekje in eigen land vakantie te vieren. Hoe is jullie zomer?

———————————————
Wil je op de hoogte blijven? Volg mijn blog via FacebookTwitter of Bloglovin.
Op Instagram (username @brendakookt) komen de lekkerste foodfoto’s voorbij!